Od wielu lat uniwersum Pokemonów, stworzone przez Satoshiego Tajiri’ego rozrasta się, „atakując” coraz to nowe platformy, formy rozgrywki czy uderzając w coraz to inną grupę docelową, stając się jednym z najbardziej rozległych i mających najwięcej do zaoferowania mediów na świecie. Ostatnie dość częste konferencje online obfitują w nowe opcje w starych grach, rozszerzenia, ale przede wszystkim w nowe gry, które rozpalają ciekawość starych wyjadaczy i całkowicie nowych fanów. I co prawda Pokemon Unite zaliczyło chyba największą porażkę w historii franczyzy, dzisiaj chcę Wam jednak przedstawić grę, która od samego początku była pewniakiem, jeżeli chodzi o popularność, grywalność i, co najważniejsze dla firmy, zyski. Zapraszam do zapoznania się z Pokemon Masters.

Ekran ładowania gry, po prawej na dole nowe postacie gracza- Scottie i Bettie

Zapowiedziana na sierpień 2019 była jedną najbardziej wyczekiwaną grą w historii (poza Remake’ami DPP, tak pamiętam o Was, biedni fani Sinnoh ;u;). Co jednak najśmieszniejsze, głównymi bohaterami Pokemon Masters nie są pokemony, a… trenerzy. Gra z dużym skrócie zakłada walkę Sync Pair’ami, czyli parami trener-pokemon, znanymi z głównych gier serii. Każda para ma własny typ (tylko jeden, z bardzo niewielką ilością wyjątków) i jedną słabością oraz rolą, którą odgrywa. Gra jest klasyczną turówką, czyli raz ruchy wykonuje gracz, raz przeciwnik, co od razu przypadło do gustu starym wyjadaczom japońskich gierek, w których system ten jest powszechnie używany. Gra ma własną fabułę, osobny „region” oraz mnóstwo eventów, a ilość par do zdobycia stale się powiększa.

Wielu fanów poza przekręceniem klasycznego „Gotta catch’em all” (złap je wszystkie!) na „Gotta catch all waifus” (złap wszystkie żony/ślicznotki!) cieszyło się z przywrócenia do życia postaci, które „umarły” we franczyzie (Kris?! Ona żyje!!!). Co więcej, od początku było wiadomo, że Pasio, wyspa będąca lokum dla gry miała zostać odwiedzona przez trenerów z każdego innego regionu, co pozwalało na kolekcjonowanie par z postaciami, które każdy z nas zna i kocha.

Red, ulubieniec fandomu, witający nas niemo przy uruchomieniu gry w Centrum Pokemon

Niedawno minął pierwszy rok, od kiedy gra dostępna jest w Sklepie Play i poniekąd z tej okazji udostępniam Wam ten mały poradnik, przestawiający nieco PokeMastersy, od niedawna znane pod nazwą Pokemon Masters EX. Poniżej postaram się omówić nieco fabułę, mechanikę gry, dostępne pary oraz inne, ważne informacje. Zapraszam do Centra City na sztucznej wyspie Pasio!

UPRZEDZAM O EWENTUALNYCH SPOJLERACH DOTYCZĄCYCH FABUŁY GRY!

  1. Wyspa marzeń

Gra zaczyna się od przybycia gracza (tutaj debiutują Scottie i Bettie jako my, gracze) wraz z najstarszymi towarzyszami Asha z Kanto – Misty i Brock’iem na sztuczną wyspę Pasio. Pasio zostaje nam przedstawione jako wybudowana sztucznie przez Lear’a, księcia z nieznanego królestwa, który powołując wyspę do życia chce zaimponować swojemu ojcu i zdobyć jego przychylność. Wyspa nie istnieje tylko dla istnienia – Lear organizuje na niej PML- Pokemon Masters League (Ligę Mistrzów Pokemon, tłum. autorki), w której wyłoniony ma zostać najsilniejszy trener na świecie, a Lear ma nadzieję (czytajcie: pewność), że to właśnie jemu uda się nim zostać, aby jeszcze bardziej „urosnąć” w oczach króla-ojca. Wyspa ma wiele ekosystemów, dopasowanych do konkretnych typów pokemonów, co czyni ją nie tylko różnorodną, ale także ogromną. W samym jej centrum znajduje się Centra City, czyli dosłownie Miasto Centralne, gdzie rozgrywają się wszystkie ligowe walki, a także mieści się miasteczko festiwalowe, gdzie mieszkają uczestnicy, goście i obsługa PML.

Centrum Pokemon w Centra City, czyli nasza baza startowa. 1-Ranga gracza i ilość staminy (energii) do gry, 2-panele informacyjne (eventy, bonusy, losowania itp.), 3-Siostry Trista, Tricia i Trinnia (dwie są po bokach, gdy przesuniemy ekran), reprezentujące trzy główne menu gry: Explore, czyli grę jako taką, Shop, czyli sklep oraz Sync Pairs, czyli zarządzanie naszymi parami (postaciami), 4-postacie reprezentujące trwający event (po kliknięciu odbędzie krótka rozmowa i przeniesienie do informacji o evencie), 5-zwijany pasek informacji (koperta), prezentów (paczka) i misji (medal), 6-misje Bingo (kwadrat) oraz menu z jajkami (jajo w inkubatorze), 7-PoryPhone, czyli informacje o graczu, ustawienia gry i Dex Postaci, 8-panel promocyjny obecnego rolla limitowanego

Aby móc uczestniczyć w PML musimy, poza drużyną, która już mamy, zdobyć 5 odznak. W pięciu różnych ekosystemach znajdziemy kolejno Erikę, która daje odznakę Spokoju, Skylę z odznaką Wolności, Normana z odznaką Cierpliwości, Pryce’a z odznaką Harmonii oraz Hapu z odznaką Dumy. Zdobywając każdą z tych odznak zdobywamy także daną postać w parze z jej pokemonem, która zazwyczaj niezbędna jest do przejścia następnych rozdziałów historii. Po zdobyciu odznak oficjalnie przystępujemy do PML, mierząc się z jeszcze bardziej wymagającymi przeciwnikami.

Menu “Explore” czyli dostępnych walk. 1-Ranga gracza, 2-ilość staminy do gry 3-Tryby walki (solo lub co-op, czyli wieloosobowy online), 4-Opcje gry (Main Story-historia główna, Challenge Stadium czyli walka przeciw Elitarnej 4 i Championowi, Eventy, Battle Villa i walki przeciw Legendom), 5-tryby walki treningowej (Training Area) oraz Sync Pair Stories-krótkie historyjki o zdobytych postaciach, 6-wyjście do holu Centrum Pokemon.

Jak w każdej grze Pokemon, i na Pasio znajdziemy złą drużynę, której nie w smak wesołe przygody gracza i turnieje międzyregionalne. Team Break, bo o nich tutaj mowa, ma na celu sabotowanie PML i ostatecznie doprowadzenie do jej upadku. Co ciekawe Break nie ma lidera (lub po prostu jeszcze go nie znamy) a każdy z jego członków jest nim nieświadomie lub nie z własnej woli – maski, które są symbolem zespołu zdają się kontrolować każdego, kto ma ją na twarzy, stąd taka różnorodność w jej szeregach (mamy tam zarówno Rangerów, gwiazdy, wspinaczy, kolekcjonerów itp.). Break pojawia się wielokrotnie na naszej drodze podczas różnych etapów historii, nie oznacza to jednak, że stanowią jakąś wybitnie trudną do pokonania barierę.

  1. I wanna be the very best…on Pasio!

Mechanika gry opiera się na kilku zasadniczych rzeczach. Wyżej pisałam, że jest to walka turowa, co oznacza, że ruchy wykonuje się naprzemiennie. Gramy drużynowo, trzy postacie (pary) na trzy. Wiadomo jednak, że gracz ma swoistą przewagę, gdyż palce na ekranie często są szybsze od AI gry i gdy przeciwnik atakuje raz, gracz może to zrobić wiele razy. Gra zachowuje jednak kolejność ruchów (tzw Battle HUD), które wyświetlane są po prawej stronie ekranu. HUDa można zmienić tylko i wyłącznie nokautując przeciwnika lub odwrotnie, gdy nasz pokemon padnie. Szybkość atakowania uzależniona jest jednak w dużej mierze od energii, przedstawionej na paskach na dole ekranu. Początkowo tylko 4, później z możliwością rozszerzenia do sześciu, energia wykorzystywana jest do ataków i ruchów statusowych. Ilość energii jest zróżnicowana od ataku czy ruchu i odnawia się po jakimś czasie.

Przykładowy poziom gry. 1-menu/ustawienia, 2-przyspieszenie rozgrywki, 3-włączenie/wyłączenie trybu automatycznej gry, 4-Informacja o słabości przeciwnika i ilości jego życia, 5-ilość ruchów do ataku ładowanego (Sync Move) oraz jego typ, 6-Battle HUD, 7-pasek życia naszego członka drużyny, 8-czerwona otoczka to cel przeciwnika (Swanna, po lewej), biała z gwiazdkami to kolejny ruch (Charizard, po prawej), 9-ruchy naszej postaci, ilość ruchów do Sync Move’a oraz jego typ, 10-ilość energii do wykonania ruchów

Z gier kanonicznych pozostaje nam mechanika typów, chociaż jest ona bardzo okrojona dla ułatwienia rozgrywki. Zasadniczo każda para ma trzy podstawowe informacje- typ ataku, typ, który jest na nią superefektywny oraz rolę. Co ciekawe, typ posiadany przez parę nie determinuje typu superefektywnego na tą parę: przykładowo Steven jest typem stalowym, ale jest podatny na duchy, co jest prawdopodobnie pozostałością po drugorzędnym typie Metagrossa- psychicznym.

Steven, który poza sprzedawaniem łomotu swoim Metagrossem zawsze chętnie poszuka ładnych kamieni 😉

Co do roli, w grze funkcjonują trzy: Support, Tech oraz Atak, przy czym atak dzieli się dodatkowo na fizyczny i specjalny. Support (wsparcie) to pary, które zajmują się bardziej wzmacnianiem sojuszników, techy wpływaniem na przeciwnika a atakujące pary oczywiście zadają głównie obrażenia. Jak więc łatwo się domyślić, najwięcej postaci tankujących, czyli o zawyżonych statystykach defensywnych jest wśród supportów. Aby pokonać przeciwnika najczęściej proponuje się zbilansowaną drużynę, zawierającą po jednej parze każdej roli. W praktyce jednak nie jest zawsze dobre wyjście.

Wybór drużyny przed walką, widoczne wszystkie role postaci (Tech-wykrzyknik-SS Leaf, Support-serce-SS Blue i Atak-pięść-SS Red). U góry po lewej widać też numeryczne przedstawienie siły drużyny (po lewej) oraz sugerowany poziom postaci do zaliczenia poziomu (po prawej)

Statystyki także są podobne do gier kanonicznych – każdy pokemon ma bazowo własny atak, atak specjalny, defensywę, defensywę specjalną, HP i speeda (szybkość), które podczas walki mogą być wzmocnione lub zmniejszone zarówno przez nas jak i przez przeciwnika. Pewnie teraz każdy z Was, Czytelnicy, zastanawia się, „po kie licho zmniejszać sobie statystyki?”. Ano, można, jako koszt zwiększenia innej- ruchy postaci, wpływające na pokemona mogą drastycznie zwiększyć jedną statystykę kosztem drugiej, przykładowo, Zinnia, która ma w parze Rayquazę swoim ruchem „Stellar Imagination!” zwiększa mocno atak i atak specjalny smoka, ale w zamian równie mocno obniża jego defensywę i defensywę specjalną. Nic nie ma za darmo, także na Pasio!

Ostatnio do gry wprowadzono także system staminy, czyli odnawianej po czasie energii, potrzebnej do grania w konkretne poziomy. Stamina wymagana jest w treningach i niektórych eventach, a jej ilość zależna jest od poziomu- zawsze przy nazwie poziomu figuruje liczba, odpowiadająca ilości wymaganej staminy. Jest to ogranicznik dla niektórych graczy, który nieco utrudnia wykonywanie misji ilościowych (wymagających np. bardzo wielu powtórzeń poziomu), ale można ją dokupić w sklepie. Nie polecam jednak tego, gdyż jest to nieopłacalne, a za wykonanie dziennych misji otrzymujemy jej trochę. Lepiej spróbować wylosować jakąś przydatną piątkę, niż wyrzucić diamenty na staminę, wierzcie mi ;).

Eventowy Steven- przykład udanego chomikowania diamentów na rolle postaci <3

  1. W kupie raźniej

Jak już wspominałam, na wyspie znajdziemy trenerów ze wszystkich regionów (póki co tylko z Galaru nie ma nikogo, ale był on już zapowiedziany w formie reklamy), chociaż nowością są Sygna Suity – są to postacie, które poza zmianą pokemona w parze mają również zmieniony wygląd (Sygna Suit to najpewniej skrót od Sygnature Suit, czyli dosłownie Strój Charakterystyczny/Sygnaturowy). Jest ich póki co tylko kilka. Dodatkowo niektóre postacie mają wygląd z gier kanonicznych a niektóre zostały specjalnie wykreowane na potrzeby Mastersów. Najlepszym tego przykładem jest znany od pierwszych zapowiedzi SS Red, który poza posiadaniem Sygna Suita nie ma innej wersji w Mastersach.

Red w Sygna Suit’cie ze swoim Charizardem, czy to nie piękny obrazek? 🙂

Póki co w grze znajdziemy 117 par (moment, w którym wypuszczono event Halloween) i jak łatwo się domyślić najwięcej mamy par w roli strike, czyli ataku. Kilka postaci (dokładniej: Rosa, Steven, Lyra i Siebold a od tego eventu także Hilbert i Acerola) mają swoje warianty eventowe, a kilka innych (Leaf, Blue, Grimsley, Cynthia, Elesa, Brock, bo Reda jak wspominałam nie liczymy, bo innego nie ma) posiadają swoje wersje SS, czyli Sygna Suit.

Na zdobycie postaci jest kilka sposobów:

  1. Otrzymanie jej z historii, czyli po przejściu danego chaptera (rozdziału) dostajemy ją automatycznie;
  2. Roll, czyli losowanie. W grze jest tzw. Sync Pair Scout, gdzie za zdobyte w grze diamenty oraz płatne ich odpowiedniki możemy nabyć daną ilość rolli, czyli losowań. Pula postaci jest obecnie spora i jest aktualizowana, a szansę na każdą z par możemy podejrzeć w panelu „Offering Rate”. Od wprowadzenia Rolla na Lusamine można losować pojedynczą postać (koszt: 300 diamentów) lub 11 na raz (koszt: 3000 diamentów, czyli jedna para jest gratisowa);
  3. Roll PokeFair, czyli roll poświęcony zazwyczaj postaciom Championów, w którym szansa na postacie z potencjałem 5-gwiazdkowym jest zwiększona (10% na wszystkie piątki). Taki Roll jest ograniczony czasowo.
  4. Roll eventowy, czyli także ograniczony czasowo, ale bez bonusu do piątek. Zazwyczaj dotyczy eventu (Summer event ze Stevenem i Lyrą) lub konkretnej postaci lub typu, która postać reprezentuje (tzw. Spotlight np. Na Lillie lub spotlight na typy kamienne). Postacie z takich rolli wskakują potem do puli przyszłych losowań (poza eventami, czyli postaciami o wersjach typowych dla danego wydarzenia, jak Summer Steven czy Halloween Acerola).
  5. Scout dzienny (Daily scout), w którym losujemy nie tylko postacie, ale także itemy, potrzebne do gry. Tutaj szansa na roll postaci jest bardzo niska.
  6. Event, czyli żadnego losowania, tylko granie w historię eventową lub po prostu przystąpienie do eventu, które gwarantuje nam otrzymanie postaci (np. eventy legendarne).

Przykładowy ekran rolla eventowego na Halloween Acerolę (po lewej), wyniki losowania x11 (po prawej)

Jeszcze jednym, ważnych atrybutem każdej postaci jest jej potencjał. Każda para ma wyznaczony bazowy potencjał w postaci gwiazdek. Najmniej można mieć 1 (są to pary gracza z wyklutymi z jajek pokemonami), a najwięcej 5+EX, czyli w praktyce 6 gwiazdek. Większość postaci dostępnych z losowań na początku gry miała bazowo 3 i 4 gwiazdki, im dalej rozwijano grę, tym więcej pojawiło się piątek (są to przede wszystkim Championi, postacie graczy np. Lyra czy Ethan oraz wybrane inne postacie). Potencjał można zwiększyć poprzez bilety poprzedniego poziomu, uzyskane z wylosowania po raz piąty lub więcej razy tej samej postaci, otrzymaniu/wygraniu biletów lub kupieniu biletów w sklepie.

Karen, która została wylosowana więcej, niż 5 razy, dlatego otrzymano bilet na zwiększenie potencjału o wartości bazowego potencjału postaci (czyli 5-gwiazdkowy, złoty)

Do zwiększenia potencjału potrzeba każdorazowo 20 biletów danego poziomu: przykładowo chcąc zwiększyć trzygwiazdkową Maylene do maksymalnego poziomu potrzebujemy najpierw 20 biletów brązowych (3-gwiazdkowych), potem 20 srebrnych (4-gwiazdkowych) a potem 20 złotych (5-gwiazdkowych). Im większy potencjał postaci, tym, oczywiście, większe jej statystyki i siła w walce, dlatego szczególnie niektóre postacie nawet pomimo bycia tylko trójką, warto zamienić w czwórki a nawet piątki. EXy powstają po wbiciu piątce „szóstej gwiazdki”, która staje się EXem (dosłownie, zamiast gwiazdy pojawia się napis EX). Można to zrobić tylko u kilku wybranych postaci, a dodatkowo odblokowujemy w ten sposób inny wariant kolorystyczny stroju danej postaci, inspirowany jej pokemonem-partnerem.

Rosa po odblokowaniu EX’a i nowego wyglądu, upodabniającego ją do Serperiora

Jest oczywiście, poza oficjalną listą postaci dostępnych, kilka postaci, które są poniekąd zapowiedziane lub które po prostu są oczekiwane, bo nie wprowadzenie ich w takiej grze okazałoby się pewnym strzałem w stopę Pokemon Company. Część z nich wykradziono z kodu gry, szczególnie z wersji japońskiej, część były migawkami w filmowej zapowiedzi gry. Są to:

Archer (?)- jeden z adminów zespołu R, z powodu dużego zróżnicowania jego drużyny ciężko stwierdzić, jakiego pokemona mógłby mieć;

Ariana (?)- sytuacja podobna co wyżej, też ciężko stwierdzić, oboje z Archerem byli w spocie reklamowym;

Profesor Sycamore (?)- jedyny z trójki psorów, który jeszcze się nie pojawił (był razem z Oak’iem i Kukui’m w filmie). Nie, niestety nie będzie miał Garchompa, prędzej Gogoata TT.TT ;

Diantha (Gardevoir Mega)- tutaj sytuacja jasna, championka wejdzie prędzej czy później, jest nawet na ekranie ładowania gry, więc jest pewniakiem;

Chilli (Pansear), Cilan (Pansage) i Cress (Panpour)- razem, gdyż (a jakże) razem byli na filmie, wszyscy spodziewają się ich flagowych małpek jako partnerów, choć nie jest to potwierdzone;

N (Reshiram)- jest wygrzebany z kodu, jako potwierdzona para w japońskiej liście postaci;

Hugh (?)- rywal z Unovy z BW2, niestety nie wiadomo z kim będzie, a tylko, że będzie;

Palmer (?)- ojciec Barry’ego, także pojawił się w filmie, najprawdopodobniej w parze z Rhyperiorem;

Lisia (Altaria M)- była już postacią epizodyczną, więc najpewniej się niedługo pojawi;

Mallow (Stenee do ewolucji) i Ryuki (Turtonator)- ta sama sytuacja, co z Lisią

Darach (?)- jest już w grze jako przeciwnik w Battle Villi w parez z Houndoomem, lecz jako para najprawdopodobniej nie mógłby mieć Houndooma, czas pokaże;

Nate (Victini?)- podobnie do N’a wykradnięto go z japońskiego kodu gry, jako ostatni z protagonistów z Unovy nie może mieć już startera, więc wstępnie przypisano mu mitcznego Victini’ego.

Reszta antagonistów (złych szefów), czyli Archie, Maxie, Ghetsis i Lysandre- najprawdopodobniej dostaną legendy z danego regionu, gdyż Cyrus i Giovanni już swoje mają (Palkia i Mewtwo).

(Nie)ciekawa sytuacja w holu Pokemon Centrum, spotkanie ojca i syna

Pełną listę dostępnych postaci z ich typami, rolami, bazowym potencjałem, dostępnością i, co najważniejsze, pokemonami udostępniam Wam w osobnym artykule- lista jest potężna, ale być może komuś się przyda 🙂

Czasem na powitanie nie otrzymujemy prostego “cześć”, a rozterki naszych postaci. Tu w roli głównej Glacia i pytanie, co zjeść na śniadanie!

Na zakończenie odpowiem jeszcze na jedno pytanie, które pewnie pojawiło się w Waszych głowach, czytając o postaciach niewprowadzonych- dlaczego jakaś postać „nie może” mieć jakiegoś pokemona? Otóż zauważono pewien trend, wedle którego poza postacią gracza, żadna postać kanoniczna dostępna dla nas nie ma zdublowanego pokemona. Stąd tak dziwne połączenia jak Morty i Drifblim (oryginalnie byłby z Gengarem, podobnie do Agathy) czy Dawn z Turtwigiem (Barry ukradł jej Piplupa!… żart, oczywiście, ale nadal wolałabym ją z pingwinem, niż jego…). Dlatego też ciekawą sprawą jest zastanowienie się nad rozdysponowaniem szczególnie starterów między często wielu protagonistów i rywali- ciekawym rozwiązaniem przykładowo wobec Silvera, który w fandomie najczęściej łączony jest z Totodile’m (którego dostała Kris), w Masters połączono z legendarnym Ho-Oh’em.

Osobiście czekam na dołączenie pozostałych członków Elitarnych Czwórek, przede wszystkim babci Drasny (najprawdopodobniej z Dragalge, pytanie, czy będzie wtedy typem smoczym czy trującym) i Sidneya z Hoenn (zabrano mu Mightyenę i Sharpedo, więc tutaj sytuacja jest bardzo ciekawa), Liderów Sal, w tym Piersa z Galaru (Obstagoon jak nic) i postaci pobocznych lub rywali, np. Marnie czy trójki z Kalos (Tierno, Trevora i Shauny). Można więc zliczyć, których postaci jeszcze nie ma i jakie pokemony mogłyby dostać, trzymając się zasady bez dubla. A trochę ich jeszcze zostało 😉

Pięciogwiazdkowa Dawn z Turtwigiem- przykład zamiany pokemona aby uniknąć dubla

Do tego wyżej oraz komentowania artykułu serdecznie zachęcam. Mam nadzieję, że po tak długiej przerwie artykuł był dla Was, Czytelnicy, ciekawy i wyczerpujący. Czekam na opinie i do napisania! 🙂