Które dziecko nie lubi smoków? Latają, pływają, zioną ogniem lub ciskają błyskawicami, mają rogi, kły, skrzydła, słowem, wszystko co jest super. Smok to ostatni typ, który został wprowadzony w generacji pierwszej i długo był to typ, który uchodził za siłę w czystej postaci. Dlaczego? By się dowiedzieć, zapraszam do zapoznania się z dalszą częścią artykułu!
Smoki to stworzenia mitologiczne, które przewijają się w różnych formach w praktycznie wszystkich wierzeniach i kulturach świata, nie dziwne jest więc to, że twórcy pokemonów zainspirowali się tym magicznym gadem i stworzyli osobny typ w uniwersum właśnie na jego cześć. Był to najpóźniej wprowadzony w Kanto typ i od zawsze figurował jako jeden z najsilniejszych. Smoki w końcu to uosobienie siły i mądrości, toteż użytkowników typów smoczych spotykaliśmy najczęściej pod koniec swojej przygody w każdym regionie.
Smoki od początku miały mało naturalnych wrogów, dlatego ich główną kontrą były one same. Biorąc pod uwagę rzadkość pokemonów lodowych do szóstej generacji najłatwiej było znaleźć po prostu innego smoka, którym można by ubić smoka przeciwnika. Smoki są więc podatne na smoki, lód, a od Kalos także na wróżki, ale odporne na wszystkie typy starterów, czyli ogień, wodę, trawę i prąd (tak, Pikachu też może być uznany za starter ;)). Sam jest jednak dobry tylko na inne smoki, zadaje obniżone obrażenia typom stalowym, a bajkowym nie robi absolutnie nic. Można od razu pomyśleć, że skoro nie jest superefektywny na nic, poza sobą, nie jest zbyt użyteczny. Tyle że smok jest z natury bardzo silny i ma to także zastosowanie w grze. Smoki jako typ mają najwyższe HP i atak specjalny ze wszystkich typów, co sprawia, że często smok może robić zarówno za tanka, jak i za silnego atakującego. Dlatego nawet pomimo tego, smoki są niezwykle popularne.
Clair i shiny Druddigon, kadr z anime Pokemon Czerń i Biel
Biorąc pod uwagę mitologiczne smoki, te pokemonowe zazwyczaj boją się lodu. Czemu? Bo smoki latają, więc znaczna część smoków ma poboczny typ latający, a to kończy się poczwórną słabością wobec lodu. Podobnie sprawa się ma z typem ziemnym, a od niedawna (tak, patrzymy teraz na dziwne, galariańskie jabłko) także z trawiastym. Nic więc dziwnego, że Iris jako smocza trenerka panicznie bała się lodu.
Smoki są najczęściej pseudolegendami, czyli pokemonami o sumie statystyk równej 600. Są to zazwyczaj pokemony bardzo pożądane – w końcu chyba każdy z nas chciał mieć Garchompa czy Hydreigona. Jest to jednak jedynie 61 stworków, czyli 6,78%, co sprawia, że wraz z typem elektrycznym jest czwartym najrzadszym typem w uniwersum.
Rocznicowy roll na Stevena z shiny megaewoluującą Rayquazą, screen z gry Pokemon Masters EX
Steven został matadorem smoków, kocham <3
Typ smoczy zawiera 9 Mega Ewolucji (Salamence, Latias, Latios, Rayquaza, Altaria, Charizard X, Sceptile, Ampharos i Garchomp), 3 formy Gigantamax (Flapple, Appletun i Duraludon) i kilka form specjalnych (Eternamax Eternatus, Ultra Necrozma, dwie formy Giratiny – Origin i Altered, różne formy Zygarde’a – rdzeń, 10%, 50% i pełną oraz formy Black i White Kyurema). Mamy 13 smoczych pokemonów legendarnych (Latias, Latios, Rayquaza, Regidrago, Eternatus, Dialga, Palkia, Giratina, Reshiram, Zekrom, Kyurem, Ultra Necrozma i Zygarde), jedną formę regionalną (alolański Exeggutor) i dwie Ultra Bestie (Naganadel i Guzzlord). Jak już wspomniałam, smoki to najczęściej występujące pseudolegendy, aż 7 z 9 pseudolegend to smoki (linie Dratini, Gible’a, Bagona, Deino, Goomy’ego, Jangmo-o i Dreepy’ego). Charizard i Sceptile to jedyne startery, które po Mega Ewolucji zyskują ten typ.
Smoki najczęściej spotykamy na swojej drodze pod koniec przygody w danym regionie, dlatego w świecie pokemonów spotykamy czterech Liderów Sal, zazwyczaj tuż przed Ligą (Clair, Raihan, Drayden i Iris). W Elitarnych Czwórkach stajemy naprzeciw Lance’a, Drake’a i Drasny, a Iris i Lance awansują i są Championami w grach Pokemon Gold/Silver/Crystal i Black2/White2. Dodatkowo z ważniejszych postaci w grach występuje Zinnia, która przekazuje opowieści o Rayquazie oraz Ryuki, którego spotykamy na Aloli.
Liczne smoki napotykał na swojej drodze Ash, sam także kilka posiadał. Młody Ketchum miał w końcu Gible’a, Noiverna, Goodrę, Naganadela, a ostatnio zdobył Dracovisha. Wśród innych postaci zdecydowanie należy pamiętać Garchompy Cynthii i profesora Sycamore’a, Dragonite’y Lance’a, Kingdrę Clair, Axew, a raczej już Haxorusa Iris, oraz Mega Charizarda X Alaina i Mega Sceptile’a Sawyera. Wielokrotnie też spotykaliśmy smoki w filmach, gdzie często były jednymi z głównych bohaterów. Oglądając pokemony w telewizji czy internecie mieliśmy też okazję zobaczyć kilka shiny smoków – Druddigona, Rayquazę, Guzzlorda, Hyderigona i Dragonaira.
Czyste szczęście Axew Iris, gif z anime Pokemon Czerń i Biel
Ciekawostki:
Jedynym typem, który jeszcze nie sparowany ze smokiem, jest robak.
Najwięcej smoków pojawiło się w generacji ósmej (11), a najmniej w drugiej (1).
Smok jest najczęstszym typem, który posiadają pokemony legendarne, będące maskotkami gier Pokemon.
Karta Rayquaza GX z dodatku Pokemon TCG XY: Roaring Skies
Smok i duch są bardzo podobne – działają superefektywnie same na siebie, są małoefektywne tylko na jeden typ i mają jeden typ, na który w ogóle nie działają (bajkowy i normalny). Miały także tylko po 3 pokemony w pierwszej generacji (linia Gastly’ego i linia Dratini).
Typ smoczy jest najczęściej dodawanym typem przy Mega Ewolucji.
Profesor Sycamore i jego Mega Garchomp, gif z anime Pokemon XY
Nie jest możliwe, aby mieć podwójną odporność na smoki lub by smok miał podwójną skuteczność na innego pokemona.
Sinnoh jest jedynym regionem, który nie ma żadnego trenera, będącego użytkownikiem tylko typów smoczych.
Przed zmianami, wprowadzonymi w generacji 4, wszystkie ataki smocze były specjalne.
Typ smoczy posiada najwięcej przedmiotów do trzymania dla pokemona, które wzmacniają ruchy tego typu (Draco Plate, Dragon Fang, Dragon Gem, Adamant Orb, Lustrous Orb, Griseous Orb i Soul Dew).
Istnieje tylko 26 ruchów smoczych, przy czym tylko Kalos nie wprowadziło żadnego nowego.
Czekoladka, czyli ciociowa shiny Giratina Altered, screen z gry Pokemon GO
W pierwszej generacji niemożliwe było zadać superefektywnych obrażeń od ruchu smoczego, gdyż jedynym atakiem, który wtedy istniał, był Dragon Rage, a ruch ten zawsze zadaje 40 obrażeń. W związku z tym w Kanto nie obowiązywał wówczas STAB dla typu smoczego (bonus od zgodności typu i ataku).
RAWR mówi każdy smok, ale każdy jest inny. Wszystkie łączy jednak to, że są niesamowicie silne i chyba już na zawsze pozostaną jednym z typów, które lubi właściwie każdy. A Wy, którego smoka lubicie najbardziej? Czekam na wasze ulubione RAWR w komentarzach, a póki co dziękuję za uwagę, ciotka się odmeldowuje!
Zostaw komentarz