Któż z nas jako maluch nie bał się duchów? Czające się w mroku, szczerzące zęby, gdy czują strach i robiące paskudne żarty, które zazwyczaj tylko według nich są śmieszne. Takie właśnie są duchy, a przynajmniej te, które znamy w uniwersum Pokemon. W związku z świętami duchów, które w najbliższym czasie mają miejsce, w kolejnym artykule na temat typów skupimy się właśnie na pokemonach-duchach. Przygotujcie się na strach i miłej lektury!

Duchy właściwie w każdej kulturze są stworzeniami złośliwymi i przerażającymi, pojawiającymi się tam, gdzie stało lub stanie się coś złego, lub będącymi uosobieniem takich wydarzeń. Naturalnie kojarzą się z miejscami typu cmentarze czy opuszczone budynki, które wykorzystują do ukrycia się i z których wypędzają każdego nieproszonego gościa.

W grach Pokemon duchy także przywiązane są do tych miejsc i zdarzeń. Straszą graczy od pierwszej generacji, chociaż w Kanto jedynymi przedstawicielami tego typu były pokemony z rodziny ewolucyjnej Gastly’ego. Jako że są dość silne i reprezentują moce nadnaturalne, zazwyczaj mogliśmy spotkać użytkowników pokemonów tego typu wśród Liderów Sal w późniejszych częściach gry bądź dopiero podczas podjęcia wyzwania Elitarnej Czwórki, gdzie nierzadko sprawiały dość spore problemy graczom.

Duchowy jest specyficznym typem. Wraz ze smoczym jest jedynym typem super efektywnym sam na siebie, co spowodowane było najpewniej tym, że w generacji pierwszej poza duchem na ducha nie było nic dobrze działającego. Dopiero w Johto, gdy pojawił się typ mroczny, duchy zyskały nową pulę wrogów. Podsumowując: duch i mrok działa na ducha, za to robak i trucizna nie bardzo. Z kolei duch jest świetny na pokemony psychiczne i duchowe, ale mało efektywny na mroczny, chociaż w przeszłości był też mało efektywny na typ stalowy. Duch jest także całkowicie bezużyteczny na pokemony normalne, ale w zamian sam od nich i od stworków walczących także nie otrzymuje żadnych obrażeń. Warto zauważyć, że w Kanto w generacji 1 duch miał całkowitą odporność na typ psychiczny, którą potem przejął typ mroczny. Duch pozostaje jednak jedynym typem o podwójnej odporności całkowitej, jednak istnieje kilka sposobów, aby to obejść (ruchy Odor Sleuth i Foresight oraz zdolność Scrappy). W związku z powyższym duch wraz ze smokiem są parą o najmniejszej liczbie typów, na które są super efektywne.

Shiny Spiritomb i shiny Gengar w przebraniu, dostępne w specjalnej misji halloweenowej w Pokemon GO, grafika promocyjna z gry

Duchy przez swoją „magiczną” naturę od generacji 4 są odporne na wszelkie ruchy i zdolności wiążące pokemona (pozostawiające trapped, m.in. Infestation czy Bind) oraz nie mogą zostać sparaliżowane przez atak Lick. Są również w stanie zawsze uciec od walki, niezależnie od ich szybkości, uczą się też w znacznej większości ruchów pozostawiających negatywny status na przeciwniku, takich jak Will-O-Wisp. Mają też swoje ekskluzywne ruchy specjalne, Trick-or-Treat, który nadaje przeciwnikowi typ duchowy, Curse, który działa tylko na nie, oraz zdolność Cursed Body, która może umożliwić przeciwnikowi użycie ruchu, którym zaatakował naszego pokemona-ducha.

Obecnie, po dodaniu nowych form z regionu Hisui, mamy 60 pokemonów-duchów, włączając w to właśnie formy regionalne. Oznacza to, że duszki to jedynie 6,55% wszystkich pokemonów i są drugim najrzadszym typem, zaraz po lodowym. W grze możemy więc spotkać 5 form regionalnych (galariańska Corsola i Yamask, alolański Marowak, hisuańska Zorua i Zoroark), 5 pokemonów legendarnych (Giratina, Spectrier, Shadow Rider Calyrex, Necrozma w formie Dawn Wings i Lunala) i 2 mityczne (Marshadow i Hoopa Confined), 3 formy Mega (Gengar, Sableye, Banette), jedną formę Gigantamax (Gengar), dwie Ultra Bestie (Necrozma w postaci Dawn Wings oraz Blacephalon) oraz kilka form specjalnych (formy Blade i Shield Aegislasha, Origin i Altered Giratiny, fuzję Shadow Rider Calyrexa oraz Dawn Wings Necrozmy, a także wersję Sensu Oricorio oraz zapieczętowaną Hoopę Confined). Dodatkowo Rowlet w swojej ostateczne formie, Decidueye’u, także otrzymuje typ duchowy.

Złota karta Lunali z dodatku Hidden Fates do Pokemon TCG

Również postaci posługujących się typem duchowym spotykamy całkiem sporo. Poza generacją 6, każdy region ma specjalistę od duchów, a są to kolejno: Kanto – Agatha z Elitarnej Czwórki, Morty, lider sali Ecruteak w Johto, Phoebe z Elitarnej Czwórki Hoenn, Fantina z Sali Hearthome w Sinnoh, Shauntal z Elitarnej Czwórki Unovy, Acerola z Aloli, pełniąca funkcję Kapitana Próby, a potem członkini Elitarnej Czwórki oraz Allister z galariańskiej sali Stow-on-Side, ale tylko w grze Pokemon Shield. Warto zwrócić uwagę na to, że każdy z tych trenerów ukazuje inną cechę, przypisywaną duchom – tajemnicę i ciekawość (Shauntal poprzez swoje pisarstwo), zdolności nadnaturalne (Phoebe jako łącznik z duchami), samotność (Allister chowający się za maską), potęgę strachu (Agatha), ukrytą wiedzę i dobroć (Morty jako nauczyciel, Acerola jako opiekunka dzieci), a także piękno (Fantina, będąca tancerką i koordynatorką jednocześnie). Ukazują oni więc tak negatywną, jak i pozytywną stronę duchów, które wcale nie są całkiem złe z natury.

Phoebe, członkini Elitarnej Czwórki Hoenn,
grafika koncepcyjna z gry Pokemon Omega Ruby/Alpha Sapphire

W anime także pojawiło się wiele duchów. Ash ma niestety tylko jednego, Gengara, którego złapał w najnowszej serii. Część postaci z gier, wymienionych wyżej, także pojawiały się w anime (głównie liderzy sal). Dodatkowo Sabrina, która jest Liderką Sali typu psychicznego, zaprzyjaźniła się z Haunterem. Acerola w grze i anime ma w drużynie charakterystycznego Mimikyu (w anime jej Mimikins jest wersją shiny tego pokemona), a Zespół R wielokrotnie miał w posiadaniu pokemony-duchy (Pumpkaboo, która ewoluowała w Gourgeist, Mimikyu, Yamask oraz oddany do centrali Frillish). Powszechne jest obecnie używanie Rotomów jako wsparcia w sprzętach elektronicznych (przede wszystkim telefony, ale także wszystkie sprzęty, które zmieniają jego postać), a w niektórych przypadkach spotkanie pokemona-ducha wcale nie jest takie trudne – np. Sandygast na plaży w Aloli czy Frillish w ciepłych morzach. Ogólnie rzecz ujmując, w anime temat duchów pojawia się regularnie, zazwyczaj w kontekście klasycznego nawiedzonego dworu lub lokalnych opowieści, za którymi stoją oczywiście pokemony tego typu.

Allister wraz z pokemonami-duchami, kadr z anime Pokemon Twilight Wings

Swoją popularność duchy przeniosły także do filmów – Giratina miała Giratinę i Strażnika Nieba, Hoopa Hoopę i Starcie Wszech Czasów, Giratina dodatkowo pojawiała się gościnnie także w Arceusie i Klejnocie Życia i Hoopie i Starciu Wszech Czasów. Pokemony-duchy, także nielegendarne, pojawiały się w seriach pobocznych Twilight Wings, Origins, Generations, PokeToon, a ostatnio także w Evolutions. Wszędzie jednak widać było, że duchy nie są z natury złe, często robią żarty, by zwrócić na siebie uwagę i zaskarbić sobie przychylność ludzi, których postrzegają jako upragnione towarzystwo.

Plakat promocyjny do filmu Giratina i Strażnik Nieba

Ciekawostki:

Przed generacją 5 Rotom w każdej swojej formie miał typ duchowy.

Alola wprowadziła najwięcej nowych pokemonów-duchów, bo aż 11. Najmniej nowych pojawiło się w Johto, bo tylko jeden, Misdreavus.

Najwięcej nowych ruchów duchowy wprowadzono w generacji 7 (osiem), a najmniej w 5 (jeden, Hex).

Pomimo całkowitej odporności na typ normalny, duchy otrzymują obrażenia od Hidden Power i Struggle.

Od generacji 4 nie jest możliwe, aby pokemon miał podwójną odporność na typ duchowy. Jeżeli zmiana by nie zaszła, jednymi pokemonami z taką zdwojoną odpornością byłyby Pawniard i Bisharp.

Typy duchowy i normalny to jedyne, które się całkiem nieefektywne na siebie nawzajem.

Typ duchowy i mroczny są super efektywne na te same typy (duchowy i psychiczny).

W anime Pokemon: Słońce i Księżyc dowiadujemy się, że pokemon-duch także może zginąć – Mimikins, Mimikyu Aceroli, jest przez nią nazywana duchem, potrafi przenikać obiekty i żywe stworzenia, a także lewituje, chociaż normalny Mimkyu nie powinien móc latać. Kukui w innym odcinku wspomina, że znał niegdyś Trevenanta-totem, który zmarł i przybrał formę skamieniałego drzewa, a w filmie Giratina i Strażnik Nieba, Giratina jest w pewnym momencie zagrożona śmiercią pomimo bycia duchem.

Zmarły totem-Trevenant, kadr z anime Pokemon Słońce i Księżyc: Ultra Legendy

Typ duchowy i smoczy są związane przez bycie super efektywne same na siebie, posiadanie tylko jednego typu, wobec którego są mało efektywne i tylko jednego, wobec którego są bezużyteczne. Oba miały także tylko 3 pokemony w generacji 1 (linie Gastly’ego i Dratini).

Typ duchowy to ostatni, którego nie miał żaden pokemon Asha w anime. Od złapania Gengara, Ash ma pokemony wszystkich typów.

Pomimo wprowadzenia w Kanto, w tym regionie nie było pokemona o czystym typie duchowym. Pierwszym był Misdreavus w Johto.

Eventowy Morty i Caitlyn z pokemonami-duchami, grafika promocyjna z gry Pokemon Masters EX

W Pokemon Conquest pokemony-duchy, które nie mają drugorzędnego typu latającego lub zdolności Levitate, są w stanie przenikać przez obiekty. Jest to związane z powszechną wiarą w taką zdolność u duchów.

Chichot w ciemnej alejce, sala ligowa skąpana w ciemności czy kolejna legenda o nawiedzonym miejscu oznacza w świecie pokemonów tylko jedno – pokemona-ducha. Te wesołe żartownisie towarzyszą nam od zawsze, urozmaicając rozgrywkę i wywołując na naszych twarzach tak grymas strachu, jak i szeroki uśmiech. Który z nich jest waszym ulubionym? A która straszna przygoda pokemonowego świata najbardziej przypadła Wam do gustu? Napiszcie w komentarzach i pamiętajcie, uważajcie na złośliwe duszki podczas zbliżającego się Halloween! Do napisania!